|
کدخبر: 16924

ورود به بازار آتی سکه نیاز به دانش بیشتر

بازار آتی متاثر از دو عامل افزایش نرخ دلار و اونس جهانی است، اگر این دو عامل تحقق پیدا کند، از آنجا که چشم‌انداز بازار دلار افزایشی است به‌عنوان یکی از مولفه‌های تاثیرگذار در بازار طلا می‌تواند در میان‌مدت بر روی بازار آتی سکه نیز اثرگذار باشد.

به گزارش پایگاه خبری گسترش، روزنامه صمت نوشت: مهدی افضلیان کارشناس و تحلیلگر بازارسرمایه، با بیان این مطلب گفت: عامل دیگری که در بازار آتی سکه اثرگذار است، نرخ اونس جهانی است، این نرخ نسبت به نرخ دلار امریکا متغیر است، هرچه شاخص دلار امریکا افزایش داشته باشد، نرخ اونس کاهش پیدا می‌کند و برعکس. به طور کلی وقتی سیاست‌هایی که در جهت رونق باشد وجود دارد، شاخص دلار افزایشی خواهد بود و قیمت اونس جهانی کاهش پیدا می‌کند. از آنجا که طلا کالای فیزیکی (شمش) به‌حساب می‌آید، در عمل تاثیرپذیری زیادی از این موضوع دارد.

وی تاکید کرد: کاهش نرخ سود بانکی تاثیرش را در همه بازارهای موازی می‌گذارد. اما این تصور که با کاهش نرخ سود بانکی پول به سمت بازارهای دیگر سرازیر می‌شود، این احتمال بسیار پایین است. حتی اگر ۱۰ درصد از این مبلغ وارد بازار آتی سکه شود با توجه به عمق بازارسرمایه و بازار سکه در عمل حباب قیمتی شدیدی در بازار ایجاد می‌کند. یعنی نوعی نقدینگی وارد بازار می‌شود که این نقدینگی سهمی را خریداری می‌کند، اما ظرفیت‌های بازار و شرکت‌ها به‌قدری نیست که کشش این حجم از نقدینگی را داشته باشد.

افضلیان افزود: در این صورت اتفاقی که میفتد منجر به این نمی‌شود که پول به سمت بازار آتی رود، چون این بازار، نسبت به بازارسرمایه ریسک بالاتری دارد و شناخت سرمایه‌گذار از این بازار کمتر است. بازاری که اهرم دارد و میزان زیان نسبت به سود تغییر پیدا می‌کند. وی در پاسخ به اینکه با توجه به این شرایط سرمایه‌گذاری در چنین بازاری چگونه خواهد بود، گفت: هرچقدر میزان ریسک یک بازار، بیشتر باشد، انتظار برای بازدهی از آن بازار هم افزایش پیدا می‌کند، بازار آتی سکه بازاری پرریسک است و به شناخت و آگاهی نیاز دارد.

ارسال نظر