|
کدخبر: 10883

بررسی وضعیت قیمت‌گذاری دستوری و تقابل با عرضه‌کنندگان مختلف

خرید اعتباری را در بورس کالا نهادینه کنیم

بورس کالا تا چه حد در خروج از قیمت‌گذاری دستوری موفق بوده و با آزادی عمل پیش رفته و توانسته با ایجاد شرایطی مطلوب برای عرضه‌کنندگان مختلف از رانت جلوگیری کرده و شرایط بهتری برای عرضه‌کنندگان خرد نیز درنظر بگیرد؟

به گزارش پایگاه خبری گسترش، روزنامه صمت نوشت: فعالان بورس کالا معتقدند، درحالی که بازارهای مالی متنوع هستند اگر شیوه‌نامه‌های عرضه مبتنی‌بر خواست بازار باشد نه فقط عرضه‌کنندگان و همچنین امکان واردات محصولات رقیب از سوی شرکت‌های خارجی ایجاد می‌شود، بلکه می‌توانیم شاهد بهبود سازکارهای بازار نیز باشیم.

به گفته فعالان بازارهای کالایی، تامین مالی صنایع با استفاده از ابزارهای مدرن، یکی از ضرورت‌های امروز است که تامین سرمایه تولیدکنندگان از بورس کالا یکی از مسیرهای اصلی به شمار می‌رود. دراین‌باره ابراهیم جمیلی، فعال بورس کالا گفت: بورس کالا یکی از ابزارهای مناسب شفاف‌سازی است، در برخی از کالاها موفق شده‌ایم از این ابزار استفاده کنیم اما درباره برخی دیگر به دلیل اینکه عرضه‌کننده نداشتیم یا عده‌ای نمی‌خواهند این شفافیت‌ها انجام شود چندان موفق نبوده‌ایم. به نحوی که وقتی برخی گروه‌های کالایی عرضه می‌شود خریداری برایش پیدا نمی‌شود.

جمیلی با بیان اینکه تقویت بورس کالا درحالی که به شفافیت در اقتصاد کمک می‌کند، تولیدکننده و مصرف‌کننده را به هم نزدیک‌تر می‌کند، افزود: این اقدام به نوعی حذف واسطه است، به شرط اینکه در عمل شرایط را طوری فراهم کنیم که همه بتوانند از بورس کالا خرید کنند.

به گفته این فعال بازار کالایی، یکی از ایرادهایی که به بورس کالا وارد است این است که ابزار خرده‌فروشی در آن دیده نشده و میزان عرضه برای همه یکسان است. این موضوع باعث ایجاد انحصار برای تعدادی از خریداران خاص در برخی از کالاها شده و برای عده‌ای که ارتباط‌های قوی دارند رانت ایجاد می‌شود. به همین دلیل هم، بخش خصوصی از این امکان خیلی استقبال نکرده است.او ادامه داد: به دلیل رکود بازار، همه خریداران توان خرید از بورس کالا را ندارند، گردش کالایی و مالی بورس کالا در یک دایره کوچک است که باید قطر این دایره را افزایش دهیم تا همه افرادی که می‌توانند کالا را مصرف کرده، عرضه کنند یا بخرند، بتوانند از امکانات بورس کالا استفاده کنند.

جمیلی نیاز به نقدینگی بسیار بالا را ازجمله دلایلی برشمرد که مانعی برای عرضه‌کنندها در بورس کالا است؛ وی افزود: نقش ابزارهایی که به نقدینگی بسیار بالایی نیاز نداشته باشند در رفع این مانع بیشتر کمک می‌کند. این درحالی است که از این ابزارهایی که در قانون هم پیش‌بینی شده است، کمتر استفاده می‌شود. او پیشنهاد داد: خرید اعتباری را باید در بورس کالا نهادینه کنیم، شرایط فعلی طوری است که فقط منافع عده خاصی درنظر گرفته شده و این دسته از عرضه‌کنندگان هم راضی نمی‌شوند به این راحتی کنار بکشند. این درحالی است که بورس کالایی کشور باید به‌تدریج به سمت بین‌المللی شدن، حرکت کند. در برخی از کالاها مانند فولاد، سرب، روی و سنگ‌های ساختمانی می‌توانیم هاب خاورمیانه باشیم.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها