|
کدخبر: 10750

رشد ۵۰۸ واحدی شاخص کل در نخستین روز کاری بازار

مجامع، شاخص کل را به کانال ۸۰ هزار واحد برد

روز گذشته، شاخص کل با افزایش ۵۰۸ واحدی برای دومین روز پیاپی (بعد از چهارشنبه ۲۸ تیر)، وارد کانال ۸۰ هزار واحدی شد و بازار شنبه۳۱ تیر با بیش از ۸۰/۶۷۰ واحد به کار خود پایان داد.

به گزارش پایگاه خبری گسترش، روزنامه صمت نوشت: مهم‌ترین هدف و مقاومت پیش روی شاخص کل سطح ۸۱/۲۰۰ تا ۸۱/۸۰۰ واحد است که در ۱۶ ماه اخیر بازار موفق به شکست آن نشده است، از این رو اگر این مهم رخ دهد اهداف بالایی را برای بازار می‌توان متصور بود. با صدور نشانه‌های مثبتی از جمله بهبود قیمت‌های جهانی در حوزه کامودیتی به‌ویژه فولاد، سنگ‌آهن، مس و روی دوباره شاهد بهبود ارزش معاملات و بازگشت رونق معاملاتی در روزهای پایانی تیر بودیم. عملکرد مطلوب حسینا نخستین روز معاملاتی هفته منتهی به پایان تیر۹۶، شرایط بازار در عمده گروه‌ها مساعد بود و در این بین گروه‌های فلزی، معدنی و سیمانی به واسطه عملکردهای مطلوب سه‌ماهه شرایط بهتری داشتند. عملکرد مطلوب حسینا (گروه حمل‌ونقل و خدمات بندری و دریایی) در ۳ماهه نخست با تحقق ۲۷۳ ریال معادل ۲۹ درصد سود، رشد ۱۱۱درصدی سود عملیاتی و رشد ۲۶ درصدی سود خالص نسبت به دوره مشابه از عواملی است که شائبه تعدیل مثبت را در این نماد ایجاد کرده است. در گروه لبنی و نماد غشصفا خبرها به آماده شدن بخش سوم یارانه صادراتی و تعدیل مثبت از این محل اشاره دارد؛ همچنین بحث افزایش نرخ محصولات لبنی تا مرز ۱۰ درصد نیز درحال پیگیری است، در این گروه نمادهای گروه پگاه مانند غفارس، غگلپا، غشصفا و... در شرایط به نسبت مناسبی قرار دارند. کگل و کچاد آماده بازگشایی براساس اعلام مرکز مطالعات آریاسهم، کگل(نماد شرکت صنعتی معدنی گل گهر) با توجه به تعدیل ۲۴درصدی و عملکرد مطلوب سه ماهه نخست نشان داد می‌تواند دوباره در دوره با حفظ شرایط به سودی تا ۴۵ تومان نیز دست یابد، سود این شرکت می‌تواند رفته رفته به مرز ۳۰۰ تومان نیز نزدیک شود. کچاد( نماد شرکت صنعتی معدنی چادرملو)، روند رشد درآمدهایش کندتر شده است اما با توجه به افزایش سرمایه اخیر، اهداف قیمتی‌اش ۱۵۰ تا ۱۷۰ تومان خواهد بود.

در این بین کنور از گروه صنعتی و معدنی که ۲۲ درصد سود را به واسطه تغییر سیاست فروش از «سی‌اف‌آر» بنادر چین به «فوب» بندر امام که به کاهش نرخ فروش کنسانتره منجر شده بود، کاهش داده است، همچنان به بهبود شرایط و افزایش ظرفیت گندله و بهبود نرخ فروش امیدوار است. براساس این گزارش، در جریان معاملاتی روز گذشته بازار، نمادهای گروه پالایشی، شپنا ۲۵۰ ریال سود، خساپا ۲۵ ریال و شاوان ۵۲۰ ریال تقسیم کرد. در گروه کانی‌های فلزی، نماد کاما با تعدیل ۱۵ درصدی، سود امسال را ۸۴۳ ریال اعلام کرد و سه ماهه ۳۵ درصد سود پوشش داد.

کاما نرخ فروش روی را با ۲۴۰۰ دلار و نرخ تسعیر ۳۷۰۰ تومان پیش‌بینی کرده و تنها ۱۵ درصد از شمش را در سه ماهه نخست ۹۶ به فروش رسانده است. کاما درصورت ثبات نرخ روی، می‌تواند سود امسال را تا ۱۳۰ تومان افزایش دهد.

مهمترین مقاومت شاخص در محدوده ۸۱۵۰۰ -۸۱۶۰۰ واحد است که در مدت ۴۱ ماه گذشته موفق به شکست آن نشده است. پشتوانه بنیادی شرکت‌ها، بهبود عملکرد شرکت‌ها و انتظار از تغییر رویه سیاست‌های اقتصادی است که می‌توان امیدوارانه‌تر به شرایط نگریست.افزایش بیش از ۲۰ درصدی ارزش سهم نماد فباهنر بعد از بازگشایی و رسیدن به بیش از ۵۳۰ تومان در کنار رشد قابل توجه سودآوری و بهبود عملکرد عملیاتی، نشان از تحول مثبت در این نماد دارد.

نماد دقاضی از گروه داروسازی توان سودآوری بالایی از خود نشان داده و به تازگی به بازار پایه«ج» راه یافته است. سرمایه پایین و توان درآمدزایی بالا، اهرم سودآوری این شرکت را به شدت بالا برده است؛ این نماد در ۹ ماهه منتهی به اسفند ۹۵، ۳۶۵۲ ریال سود محقق کرده که نشان از رشد ۱۲ دارد. انتظار می‌رود با توجه به اینکه شرکت، بیشتر در ۳ماهه تابستان فروش مناسبی دارد سود شرکت بتواند به مرز ۵۰۰ تا ۶۰۰ تومان افزایش یابد، از این جهت اگر این مهم تایید شود شدت تقاضایی که برای خرید نماد ایجاد شده قابل توجیه است.تعدیل ۲۷ درصدی سود سرچشمه از ۸۲۴ به ۱۰۲۴ ریال به واسطه افزایش قراردادهای خدمات پیمانکاری شرکت‌های فرعی و همچنین افزایش سود تقسیمی شرکت‌های سرمایه‌پذیر که نتیجه آن افزایش سود شرکت اصلی است، مس سرچشمه، سود خود را به ۱۰۲۴ ریال افزایش داد.

ارسال نظر