|
کدخبر: 31934

راه علاج اقتصاد بیمار

مجید‌رضا‌حریری-نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین

hariri.jpg

گسترش نیوز: درحال‌حاضر علاوه بر مرض‌های مزمنی که عدم شفافیت و عدم رقابت‌پذیری در اقتصاد ما ایجاد کرده است؛ فشارهای سیاسی خارجی شرایط موجود را وخیم تر از قبل کرده است.

باید اذعان کرد که اقتصاد ما به نفسه ضعیف است و علت العلل مریض بودن اقتصاد ما عدم شفافیت است.کشورهای خارجی نیز به دلیل این که نقطه ضعف ما را می‌دانند؛ تمامی اختلاف هایشان با ما را به جای ارجاع در محیط نظامی به محیط اقتصادی می‌برند.

در واقع شفافیت یک پدیده دموکراسی است و ‌لازمه ایجاد آن در حوزه اقتصادی، این است که ارگان‌های ناظر مردمی بر رفتار حکومت‌گرایان وجود داشته باشد.

طی چند سال اخیر پول‌های کثیف بی‌شماری در اقتصاد ما ایجاد شد که هنوز هم ردپای این پول‌های کثیف به چشم می‌خورد. درحال‌حاضر هزاران میلیارد تومان پول کثیف در چرخه‌های مختلف قرار گرفته که خوشبختانه دولت توانسته مقدار زیادی از این پول‌های کثیف را با اقدامات اصلاحی در سیستم بانکی، صندوق‌های قرض الحسنه، مبارزه با قاچاق کالا و بررسی دقیق تر امور مالیاتی حساب‌های بزرگ از چرخه اقتصاد بیرون کند.

بر فرض مثال در زمستان گذشته دولت ۱۲ هزار میلیارد تومان از خزانه نقدینگی ایجاد کرد و بدهی صندوق‌های قرض الحسنه را به بخشی از طلبکاران خردش داد در حالیکه پول بدهکار اصلی نزدش باقی ماند و با همان پول توانست اخلال در بازار ایجاد کند. متأسفانه رقم این گونه پول‌های کثیف در بازار ما زیاد است. بنابراین با هر جراحی که برای رفع این فساد می‌کنیم می‌توانیم به خروجی هایی بیشتری برسیم.

علی رغم تمام انتقادهایی که می‌توان به رفتار اقتصادی دولت وارد کرد؛ دور از انصاف است که عملکرد مثبت دولت را در اقتصاد نادیده بگیریم. در حوزه قاچاق، بانکداری، صندوق‌های قرض الحسنه و مالیات دولت توانسته شفافیت هایی ایجاد کند که این خود جای امیدواری است و تبعات مثبتی می‌تواند برای اقتصاد داشته باشد.

گفتنی است که مدیریت ارزی دولت در قالب تثبیت نرخ دلار در روزهای اخیر نیز یکی دیگر از اقدامات کنترلی برای کاهش رشد علائم بیماری اقتصادی بود نه صرفاً درمان کامل آن. اما به هر حال تصمیم اضطراری دولت در این حوزه قابل دفاع و ستودنی است.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها