|
کدخبر: 31455

قیمت کالاهای اساسی نوروزی اعلام شد

براساس اعلام مسئولان در ایام نوروز مرغ منجمد با نرخ ۶۲۰۰ تومان، تخم‌مرغ شانه‌ای ۱۲ هزار و ۶۰۰، گوشت گوسفندی شقه‌ای ۳۳ هزار و برنج هندی ۲۶۰۰ تا ۵۶۰۰ تومان توزیع می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری گسترش به نقل از مهر، امسال برخلاف سال‌های گذشته خبری از گرانی نیست. چرا که قیمت‌ها از مدت‌ها پیش افزایش یافته بود و اکنون مردم بواسطه حراجی‌ها سراغ خرید کالا رفته‌اند. بیشتر کالاها در روزهای پایانی سال کاهش بین ۱۵ تا ۲۵ درصدی را تجربه کردند و براحتی می‌توان افت نرخ را در پوشاک، لوازم خانگی و سایر تجهیزات مصرفی خانوارها دید.اما در مورد گوشت و میوه نمی‌توان چنین تخفیف‌هایی را دید. در بیشتر مناطق نرخ گوشت و مرغ ثابت بوده است ولی در برخی از مناطق قیمت‌ها روند افزایشی بین هزار تا دو هزار تومان را داشته است. نرخ میوه هم تا حدودی گران شده است اما سیب وپرتقال تا حدودی کاهش نرخ را در روزهای پایانی اسفند داشته است. از ۲۳ اسفند ماه برای تنظیم بازار شب عید عرضه سیب و پرتقال شروع شد به‌گونه‌ای که دولت اعلام کرده ۶۰هزارتن سیب و پرتقال ذخیره کرده است و تا پایان فروردین ۹۷ هیچ مشکلی وجود ندارد.

محمد رضا احمدوند یکی از خریداران میوه درباره قیمت‌های جدید گفت: نرخ خیار، کیوی، سیب دماوند و نارنگی افزایش پیدا کرده است.به گونه‌ای که ماه گذشته نرخ نارنگی کیلویی ۵هزار و ۷۰۰ بود اما اکنون به ۵ هزار و ۹۰۰ تومان رسیده است.قیمت کیوی هم با ۲۵۰ تومان افزایش در حدود ۴هزار و ۹۰۰ تومان است. سیب دماوند نیز ازقاعده افزایش مستثنا نبود. نرخ این میوه از ۳هزار و ۲۰۰ تومان به ۳هزار و ۹۸۰ تومان جهش داشته است.

مهدی صباغ هم که خرید میوه شب عید را شروع کرده است، گفت: قیمت‌ها ثبات خوبی دارد و خوشبختانه تغییری در قیمت‌ها نداشته‌ایم.این در شرایطی است که پرتقال و سیب به وفور در بازار یافت می‌شود. مریم طالبی از خریداران گوشت قرمز و مرغ هم از نوسان نرخ و افت کیفیت گوشت ابراز گلایه کرد و گفت: قیمت گوشت و مرغ در مناطق شمالی تهران افزایش یافته است.این در حالی است که دولت وعده داده بود قیمت‌ها ثابت می‌ماند.

هزینه حمل‌ونقل، نرخ گوشت را گران کرد در مورد نوسان نرخ گوشت قرمز در بازار محسن بهرامی ارض‌اقدس؛ دبیر ستاد تنظیم بازار کشور گفت: سالانه حدود ۸۳۰ هزار تن گوشت قرمز در کشور تولید می‌شود. اولویت ما تأمین گوشت مورد نیاز کشور از طریق تولیدات داخلی است، در صورتی که در برخی مقاطع به‌صورت فصلی نیاز به تأمین گوشت وجود داشته باشد، کشورهای ترکمنستان، ارمنستان در زمره تأمین‌کنندگان گوشت مورد نیاز کشور ما قرار دارند، استرالیا نیز در صورت برخورداری از مزیت قیمتی می‌تواند در کنار دیگر کشورها در زمره تأمین‌کنندگان گوشت ایران باشد. وی با اشاره به اینکه روزانه بالغ بر ۱۰۰ تن گوشت قرمز نیاز تنظیم بازار کشور در این بخش است، افزود: تاکنون واردات گوشت قرمز از استرالیا به صورت لاشه بوده که هزینه‌ بالای حمل‌ونقل، منجر به افزایش نرخ تمام شده این محصول در بازار ‌شده است.

۱۰۰ هزار تن گوشت باید وارد شود تا قیمت‌ها ثابت بماند کاوه زرگران؛ رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تهران نیز سرانه مصرف گوشت قرمز در کشور را ۱۱ کیلوگرم برای هر نفر، اعلام کرد و گفت: درحال‌حاضر میزان واردات این محصول به‌کشور سالانه۹۰ تا ۱۰۰ هزار تن است تا جوابگوی نیاز داخل باشد. اگر این میزان کم شود، بازار از تعادل خارج می‌شود. وی افزود: با توجه به پیش‌بینی افزایش جمعیت کشور تا سال۱۴۰۰و لزوم حفظ سرانه مصرف فعلی گوشت کشور، میزان مصرف گوشت قرمز در کشور به ۹۷۰ هزار تن در سال خواهد رسید.

واردات گوشت قرمز افزایش یافت منصور پوریان رئیس شورای تأمین‌کنندگان دام زنده نیزگفت: روزانه ۶۰ تا ۷۰ تن گوشت گرم گوسفندی جهت تنظیم بازار شب عید از استرالیا و اوراسیا وارد می‌شود.وی با اشاره به فراوانی توزیع گوشت منجمد در بازار، افزود: هم‌اکنون هر کیلو ران منجمد با نرخ ۳۷ هزار و ۵۰۰، گردن ۳۲ هزار و ۵۰۰ و سردست ۳۷ هزار و ۵۰۰ در فروشگاه‌های زنجیره‌ای عرضه می‌شود.رئیس شورای تأمین‌کنندگان دام زنده با انتقاد از نرخ بالای گوشت در خرده فروشی‌ها، بیان کرد: با وجود آنکه نرخ گوشت در عمده فروشی‌ها از ثبات نسبی در بازار برخودار است اما در خرده فروشی‌ها ناشی از سودجویی مغازه داران با نوساناتی در بازار روبه رو شد که با اعمال نظارت‌های بیشتر، قیمت‌ها کنترل خواهد شد.با توجه به واردات گسترده گوشت گرم گوسفندی، نوسان خاصی در بازار نخواهیم داشت.

گشت‌های متناوب سازمان حمایت در بازار شهرام میرآخورلو معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در مورد برنامه‌ سازمان حمایت برای کنترل و نظارت بر بازار شب عید گفت: به منظور ایجاد آرامش در فضای روانی جامعه و جلوگیری از هرگونه کمبود و افزایش غیرمنطقی نرخ کالا و خدمات و در راستای جلوگیری از بروز التهاب نرخ ناشی از تغییر مؤلفه‌های بازار مانند کاهش عرضه و افزایش تقاضا، طرح ویژه بازرسی و نظارت بر بازار کالا و خدمات به‌سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت ابلاغ شده است.

وی افزود: در بازه زمانی بهمن ماه ۱۳۹۶ تا پایان فروردین ۱۳۹۷ با اطلاع رسانی، هماهنگی، هم‌افزایی با دستگاه‌های ذیربط و برنامه‌ریزی و اتخاذ تدابیر و تمهیدات لازم برای نظارت و پایش مؤثر و بهنگام بر فرآیند تأمین و توزیع کالا و خدمات با نرخ مناسب به مصرف کنندگان، انجام گشت‌های مشترک، تسریع در رسیدگی به گزارش‌ها و شکایات مردمی و برخورد با تخلفات اقدام می‌شود.

کالاهای اساسی تأمین شده است وی همچنین در رابطه با تأمین کالاهای اساسی از جمله برنج، روغن، گوشت، شکر و... گفت: موضوع تأمین کالاهای اساسی و ضروری باتوجه به اینکه تأمین‌کننده اقلام اساسی و مایحتاج هموطنان بر عهده شرکت بازرگانی دولتی ایران و شرکت پشتیبانی امور دام کشور قرار دارد، لذا بر اساس دستورالعمل اجرایی توزیع اقلام اساسی و ضروری مشمول تنظیم بازار مقرر شد، توزیع کالاهای اساسی از قبیل انواع برنج وارداتی با برندهای پرمصرف برنج هندی ۱۱۲۱، برنج هندی pr۱۱ و برنج تایلندی هومالی به ترتیب با قیمت‌های ۵۶۰۰۰، ۲۶۰۰۰ و ۳۹۰۰۰ ریال به ازای هرکیلوگرم به مصرف‌کنندگان توزیع شود.

وی تصریح کرد: تأمین و توزیع گوشت مرغ منجمد با نرخ ۶۲ هزار ریال به ازای هرکیلوگرم، تخم‌مرغ هر شانه به نرخ ۱۲۶ هزار ریال و گوشت قرمز گوسفندی شقه ۳۳۰ هزار ریال، نیم شقه ران ۳۴۰ هزار ریال و نیم شقه دست ۳۲۰ هزار ریال به ازای هرکیلوگرم با مدیریت شرکت پشتیبانی امور دام کشور انجام می‌شود.

میرآخورلو بیان کرد: همچنین انواع روغن با توجه به احجام مختلف بر اساس تقاضای کمیسیون تنظیم بازار استان و ۵ درصد پایین تر از نرخ حاشیه بازار پس از کسر تخفیفات توسط شرکت بازرگانی دولتی از طریق شبکه تعریف شده (فروشگاه‌های زنجیره‌ای، تعاونی روستایی و تعاونی‌های مصرف محلی) در دسترس عموم قرار گیرد.

معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان افزود: نظارت بر روند توزیع و کنترل شبکه پخش اقلام در مقاطع خرده‌فروشی همزمان از طریق بازرسان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان‌ها و بازرسان اصناف کنترل و در صورت مشاهده و احراز هرگونه تخلف گران‌فروشی، عرضه خارج از شبکه وفق قوانین و مقررات جاری با متخلفان برخورد خواهد شد.

ارسال نظر

 

سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها