|
کدخبر: 29671

حرکت به‌سمت بازار منسجم و متشکل ارزی

معاون ارزی بانک مرکزی ، مدیریت بازار ارز را هدف کوتاه مدت انتشار اوراق سپرده ارزی دانست و افزود: با تنوع بخشی به ابزارهای ارزی و توسعه آن، به سمت تشکیل بازار منسجم و متشکل ارزی حرکت خواهیم کرد.

به گزارش پایگاه خبری گسترش به نقل از ایرنا، سید احمد عراقچی در جمع مدیران بین‌الملل بانک‌ها و موسسات اعتباری افزود: وضعیت بازار ارز کشور در ماههای اخیر شرایط خاصی را تجربه می‌کند و در این میان، برخی سوداگران و اخلالگران با سوء استفاده از شرایط به وجود آمده به التهابات دامن می‌زدند.

وی ادامه داد: به همین منظور، در قالب بسته تدابیر سه گانه، برنامه‌ای برای مدیریت بازار ارز بر مبنای دیدگاههای کارشناسی تدوین شده است که با همکاری و هماهنگی بانک‌ها عملیاتی می‌شود.

معاون ارزی بانک مرکزی ابراز امیدواری کرد که با مجموعه این تدابیر و در کنار اقدامات انتظامی و برخورد با اخلالگران، شاهد بازگشت آرامش و ثبات به بازار ارز باشیم.

بنا به گزارش روز یکشنبه بانک مرکزی ، عراقچی در معرفی و تشریح اوراق گواهی سپرده مبتنی بر ارز افزود: اوراق گواهی سپرده ارز بنیان با ریال صورت می‌گیرد و مبنای محاسبه قیمت، میانگین نرخ ارز در سامانه سنا در یک ماهه گذشته است و نرخ در زمان سررسید براساس نرخ یک هفته پایانی سامانه سنا محاسبه و به ریال به صاحبان گواهی اوراق سپرده مبتنی بر ارز پرداخت می‌شود.

گواهی سپرده ارزی ابزاری مناسب برای پوشش ریسک سرمایه

عراقچی افزود: نرخ سود نیز برای برای گواهی‌های یک و دو ساله به ترتیب ۴ و ۴.۵ درصد خواهد بود و همه عملیات بانکی با ریال انجام می‌شود اما مبنای محاسبه نرخ ارز است که پاسخگوی نیازهای آن بخش از جامعه که نگرانی هایی بابت کاهش ارزش دارایی خود در قبال افزایش نرخ ارز دارند، خواهد بود.

وی طراحی و انتشار این اوراق را ابزاری مناسب برای پوشش ریسک دارایی‌های مردم و سپرده‌گذاران در برابر ارز خارجی عنوان کرد.

معاون ارزی بانک مرکزی تاکید کرد: برای حرکت به سمت شفافیت و کارآیی در بازار ارز، باید قبل از هر اقدام، فرهنگ‌سازی عمومی در استفاده از ابزارهای مالی جدید را در دستور کار قرار دهیم.

عراقچی با بیان اینکه گواهی سپرده مبتنی بر ارز نخستین ابزار ارزی است که در سطح گسترده، اجرایی می‌شود، گفت: گام‌های بعدی با تکمیل و طراحی ابزارهای جدید در آینده عملیاتی خواهد شد.

جلسه معاون ارزی بانک مرکزی با مدیران بین‌الملل بانک‌ها و موسسات اعتباری با موضوع تشریح انتشار گواهی سپرده مبتنی بر ارز و راهکارهای اثربخشی آن، در ساختمان بانک مرکزی برگزار شد.

بنا بر این گزارش، بانک مرکزی با هدف مدیریت بازار ارز ۲۸ بهمن ماه عرضه گواهی‌های سپرده ارزی و ریالی را در نظام بانکی و طرح پیش فروش سکه در شعب بانک ملی ایران کلید زد.

ارسال نظر