|
کدخبر: 28716

زیرساخت‌های توسعه اقتصادی کشور شناسایی شد

یک کارشناس بازار کار گفت: توسعه صنایع نیازمند توجه به دو موضوع جذب سرمایه‌گذار و واگذاری این صنایع به مردم است، متأسفانه چند سال گذشته سیاست منسجم و دقیقی برای توسعه صنعتی در کشور مدنظر قرار نگرفته و صنایع در حوزه‌هایی مانند پتروشیمی، نفت، فولاد و خودرو متوقف‌شده است.

حمید حاج اسماعیلی، در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری گسترش ، بابیان اینکه تمامی بخش‌های اقتصادی کشور ازجمله خدمات و صنعت طی چند سال گذشته با کمبود ظرفیت نیروی انسانی مواجه شده‌اند، بیان کرد:صنایع کشور در اختیار دولت است و توسعه این صنایع بر اساس سیاست‌گذاری‌های دولت خواهد بود.

به گفته این کارشناس بازار کار، هرچند پیمانکاران با دولت در برخی بخش‌ها مشارکت دارد اما در کل این صنایع در دست دولت است و علیرغم در نظر گرفتن اصل ۴۴ برای واگذاری این صنایع به بخش خصوصی، اتفاق چندانی در این خصوص صورت نگرفت.

وی ادامه داد: بر اساس اصل ۴۴ قرار بوده که بخش زیادی از شرکت‌های وابسته به دولت در راستای تصدی‌گری بخش خصوصی و کوچک شدن دولت واگذار شود اما چیزی که در عمل اتفاق افتاد این بود که این سازمان‌ها به ارگان‌های نظامی یا به خصولتی‌ها واگذار شد، بنابراین ما نتوانستیم مسیر شفافی را برای حرکت به سمت بخش خصوصی کشور انجام دهیم،به همین دلیل این سیاست‌ها باید موردبازنگری قرار گیرد.

حاج اسماعیلی، تأکید کرد: یکی از مشکلات اساسی در سطح کلان سیاست‌های اجرایی برای بازار کار است، یکی از اهداف برنامه ششم توسعه این بوده که توسعه کشور با مشارکت بخش خصوصی محقق شود اما عملاً در اجرای آن موفق نبوده ایم.

وی ادامه داد: نخستین اقدام برای هموار کردن این بستر بازنگری سیاست‌های اصل ۴۴ و واقعیت سنجی برای بخش خصوصی است. دومین اقدام این است که باید موانع حضور مردم در بخش خصوصی برداشته شود و محرکی جدی برای حضور مردم در بخش خصوصی به وجود آید.

حاج اسماعیلی، تصریح کرد: اکنون هزینه تولید و خدمات بالا است و بخش خصوصی خیلی راغب به سرمایه‌گذاری در این بخش‌ها نیست بنابراین باید مشاورهای فنی و تخصصی مناسبی را برای این بخش فراهم کنیم تا بستر فعالیت برای آنها به وجود آید.

این کارشناس بازار کار در پایان خاطرنشان کرد: مثل‌اینکه به اداره کردن کشور با اقتصاد سنتی و بر مبنای فروش نفت عادت کرده‌ایم و تا زمانی که این نوع نگاه بر کشور حاکم باشد کسی برای توسعه تولید و خدمات گامی برنمی‌دارد.

ارسال نظر