|
کدخبر: 32152

سی و دومین سالگرد بزرگترین فاجعه هسته ای تاریخ

روزی که «پریپیات» به شهر ارواح بدل شد+تصاویر

درست ۳۲ سال پیش در چنین روزی فاجعه بارترین حادثه هسته‌ای جهان، شهر پریپیات واقع در استان کیف اوکراین را به شهر ارواح تبدیل کرد.

گسترش نیوز : تاریخ هیچ گاه فاجعه انفجارنیروگاه هسته‌ای چرنوبیل را فراموش نخواهد کرد، فاجعه‌ای که هنوز اثرات آن در اروپا و بخش هایی از روسیه پابرجاست.ششم اردیبهشت سال ۱۳۶۵ (۲۶ آوریل ۱۹۸۶) یک آزمایش اشتباه در نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل موجب دو انفجار بزرگ و پخش شدن مواد رادیواکتیو در بخش بزرگی از غرب شوروی و اروپا شد و آتش سوزی حاصل از این واقعه تا چندین هفته ادامه داشت. در این واقعه قریب به ۵ میلیون نفر آسیب دیدند و شهر ۵۰هزار نفری پریپیات خالی از سکنه شد. این شهر که در کیف، پایتخت اوکراین و در نزدیکی مرز بلاروس قرار دارد اکنون به شهر ارواح تبدیل شده است.

آزاد شدن مواد ۱۰۰ بمب هسته ای

پس از انفجار ابتدا محیط اطراف تأسیسات به امواج رادیواکتیو آلوده گشت و بعد به تدریج ابرهای آلوده به نواحی دورتر سرکشیدند و بارش باران سبب شد که بخش‌های وسیعی از اروپا به مواد رادیواکتیو آلوده شود. در اثر انفجار در رآکتور بلوک چهار تأسیسات اتمی چرنوبیل، مواد رادیواکتیو برای ساختن حدود ۱۰۰ بمب اتمی آزاد شدند.اگرچه در آن سال مقامات اتحاد شوروی سابق، پخش هر گونه خبری را در مورد این فاجعه به شدت ممنوع ساختند اما از نظر زیان‌های مالی و انسانی، حادثه چرنوبیل بدترین حادثه نیروگاه‌های هسته‌ای در جهان به‌شمار می‌آید.

دلیل اصلی فاجعه اشتباه پرسنل اعلام شد

عوامل اصلی فاجعه انجام آزمایش بدون فراهم بودن شرایط، سطح ناکافی ایمنی در رآکتور، اشتباهات پرسنل اعلام شد. عملیات امحاء نتایج فاجعه در نیروگاه چرنوبیل از تاریخ ۲۶ آوریل ۱۹۸۶ تحت ریاست کمیسیون دولتی شوروی آغاز شد. این عملیات از نیمه دوم روز ۲۶ آوریل شروع شد و تا سال ۱۹۹۱ ادامه یافت. در اولین گام یک منطقه انزوا در محدوده ۳۰ کیلومتری اطراف نیروگاه چرنوبیل تعیین شد. از ۲۷ آوریل سال ۱۹۸۶ حکومت اوکراین ساکنین شهرهای پریپیات و چرنوبیل، و روستاهای داخل منطقه ۳۰ کیلومتری (حدود ۱۰۰ هزار نفر) را به خارج این محدوده انتقال داد.

پیامدهای جهانی چرنوبیل

در اثر فاجعه چرنوبیل قریب به ۵ میلیون نفر آسیب دیدند، حدود ۵ هزار مرکز مسکونی در روسیه سفید، اوکراین و فدراسیون روسیه با ذرات رادیو اکتیو آلوده شدند. از میان آنها، ۲۲۱۸ شهر و روستا با جمعیت حدود ۲/۴ میلیون نفر در محدوده اوکراین قرار داشتند، فاجعه چرنوبیل جمعیت کشورهای مذکور را تحت‌الشعاع قرار داد. غیر از اوکراین، جمهوری روسیه سفید و فدراسیون روسیه، کشورهای فنلاند، سوئد، نروژ، لهستان، انگلستان و برخی کشورهای دیگر نیز اثرات فاجعه را احساس کردند.

هنوز پیامدهای آن ادامه دارد

با گذشت سه دهه از این حادثه، هنوز آثاری از مواد رادیو اکتیو و جهش‌های ژنتیکی در مردم منطقه مشاهده می‌شود. در این میان می‌توان به ناقص شدن نوزادان ، از قبیل بی‌دست و پا متولد شدن اشاره کرد. مقیاس این فاجعه بسیار بیشتر از آن بود که مقامات دولتی شوروی را اعلام می‌کردند. از پانصد هزار نفری که با حادثه چرنوبیل مبارزه کردند، بیست هزار نفر مرده‌اند و دویست هزار نفر هم رسماً از کار افتاده اعلام شده‌اند. کسانی هم زنده ماندند از بیماری‌ها و سرطان‌های مربوط به تشعشعات اتمی رنج می‌برند.

در ادامه تصاویری از شهر ارواح و جهش های ژنتیکی بر روی حیوانات را مشاهده می کنید:

chernobil1.jpg

chernobil2.jpg

chernobil3.jpg

chernobil4.jpg

chernobil5.jpg

Chernobyl9.jpg

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها