|
کدخبر: 55634

خطری بزرگ در کمین مدارس فرسوده تهران

رئیس مجمع خیرین مدرسه‌ساز استان تهران با هشدار نسبت به دو معضل "چاه‌های فرسوده" و "سیم‌کشی" مدارس در شهر تهران گفت: این دو خطر مدارس فرسوده تهران را تهدید می‌کند.

گسترش‌نیوز: نعمت بنی‌آدم امروز در نشست خبری بیست‌ویکمین‌ جشنواره خیرین مدرسه‌ساز استان تهران که در محل سازمان نوسازی مدارس استان تهران برگزار شد، اظهار کرد: اگر ۴۰ درصد مدارسی که بعد از انقلاب توسط خیران ساخته شد، وجود نداشت، مشخص نبود چه اتفاقی برای دانش‌آموزان می‌افتد و از ۲۱ سال قبل که مجمع خیرین مدرسه‌ساز تشکیل شد تا به امروز یک هزار خیر در خارج از کشور و ۶۸۰ هزار خیر در داخل کشور وجود دارد.

وی افزود: خیران تمایل دارند مدارس را در شهر خود بسازند اما وقتی معضلات استان تهران و زمین‌هایی که وجود ندارند، مدارس با قدمت ۶۰ تا ۷۰ سال را برای آنها بیان می‌کنیم نسبت به ساخت مدرسه پیش‌قدم می‌شوند هم‌اکنون ۶۰ تا ۷۰ درصد مدارس تهران فرسوده هستند و اگر مکان‌یابی انجام شود در نقاط مرکزی شهر می‌توانند مدارس فرسوده را تبدیل به احسن کنند و از فروش یک مدرسه، سه یا چهار مدرسه ساخته می‌شود.

رئیس مجمع خیرین مدرسه‌ساز استان تهران گفت: خیران اقدام به شناسایی دانش آموزان نیازمند و حمایت از آنها می‌کنند و برنامه‌ای برای حمایت از دانش آموزان نام‌آور که در زمینه‌ای قهرمان هستند یا هنر خاصی دارند، طراحی کردیم و تا به امروز ۱۴ تا ۱۵ نفر را معرفی کرده‌اند که بیشتر معلولان حرکتی و جسمی هستند و آنها را تحت پوشش قرار دادیم اما از نام‌آوران فرد خاصی را معرفی نکرده‌اند و احتمال اینکه از طریق هیات امنای مدارس معرفی شوند، وجود دارد.

ساخت مدارس متریک توسط دانش‌آموزان

وی با اشاره به طرح "هر دانش آموز یک متر" عنوان‌‌کرد: برای ساخت هر یک متر مدرسه، یک میلیون تومان نیاز است که با پرداخت آن توسط دانش‌آموزان، پول‌ها در حسابی جمع و در همان منطقه ساخته می‌شود و نخستین مدرسه به عنوان "مدرسه متریک" در منطقه ۴ تهران ساخته شد و به دنبال ساخت این نوع مدارس با همراهی دانشجویان و دانش‌آموزان هستیم.

رئیس مجمع خیرین مدرسه‌ساز استان تهران با اشاره به اینکه هنوز در کشور مدرسه کم است و مدارس دو شیفت و سه شیفت داریم، افزود: استان تهران به دلیل مهاجرت به شدت با کمبود مدرسه مواجه است در کشور ثروت وجود دارد و بهترین صدقه جاری و خدمت به خلق ساخت مدرسه است.

۵۰ مدرسه به‌صورت اضطرار در منطقه ۲۲ نیاز است

بنی‌آدم با اشاره به مشکلات ساخت مدرسه در منطقه ۲۲ تهران گفت: در این منطقه مشکلات عجیبی داریم و قرار بود تا اواخر سال ۹۷ گلریزان کرده و مدارس مورد نیاز را تامین کنیم، هم‌اکنون به صورت اضطراری ساخت ۵۰ مدرسه نیاز است و اگر خانواده‌ها در منازل آماده ساخت ساکن شوند به ۱۲۴ مدرسه دیگر نیاز داریم؛ به دلیل کمبود مدرسه دانش‌آموزان منطقه ۲۲ به مدارس مناطق ۵ و ۹ می‌روند و این منطقه به یک دمل چرکین تبدیل شده است.

تبدیل به احسن کردن املاک مازاد فراموش شده است

وی ادامه داد: انبوه‌سازان به ازای هر ۱۰۰ واحد مسکونی که ساخته می‌شود یک مدرسه تحویل نمی‌دهند، پیشنهاد ما این است مدارسی که در بافت تجاری قرار دارد را بفروشند و با پول آن می‌توان ۴ تا ۵ مدرسه دیگر ساخت، در میدان ونک مدرسه‌ای خالی وجود دارد که ۱۲۰ میلیارد پول زمین آن است و با فروش آن می‌توان ۱۲ مجتمع آموزشی در تهران ساخت؛ در زمان آقای قالیباف به ما گفتند شما خیر را تامین کنید و ما زمین را برای ساخت مدرسه‌می‌دهیم اما هنوز با آقای حناچی شهردار جدید تهران صحبت‌ نکرد‌ه‌ایم.

بنی‌آدم با اشاره ساخت مدارس سازه فلزی که پیچ‌و‌مهره‌ای است در مناطق زلزله‌زده گفت: این مدارس ضد‌زلزله و آتش‌سوزی است و در وسط دیوارها بتن سبک به کار رفته، مدارس دخترانه رنگ صورتی و پسرانه سبز است و کار در شهر آق‌قلا شروع شده است.

رئیس مجمع خیرین مدرسه‌ساز استان تهران با هشدار نسبت به چاه‌های قدیمی مدارس عنوان کرد: این چاه‌های قدیمی بسیار خطرناک است و امکان ریزش آنها وجود دارد همچنین معضل دیگر مدارس تهران، آتش‌سوزی سیم‌کشی مدارس فرسوده است که با کوچکترین جرقه‌ای آتش می‌گیرد بنابراین قبل از وقوع حادثه باید به فکر بود.

منبع: تسنیم

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها