|
کدخبر: 326719

تمدید قرارداد گازی ایران و عراق / صادرات به اروپا فعلا مطرح نیست

آنطور که مدیر عامل شرکت ملی گاز مطرح کرده، قرارداد گازی ایران و عراق به مدت ۵ سال تمدید شده است.

اقتصاد تمدید قرارداد گازی ایران و عراق / صادرات به اروپا فعلا مطرح نیست

ایران و عراق، مدت زمان بسیاری است که قرارداد گازی امضا کرده اند و این قرارداد به مدت ۵ سال دیگر تمدید شد. 

مدیر عامل شرکت ملی گاز گفت: در شرایط فعلی برنامه ای برای صادرات گاز نداریم و اگر قرارداد جدیدی برای صادرات گاز امضا شود، نسبت به آن متعهد خواهیم بود.

مجید چگینی، با اشاره به آخرین وضعیت و برنامه صنعت گاز برای صادرات به اروپا، اظهار کرد: در حال حاضر برنامه‌ای در این رابطه در دست اجرا نیست.

وی درباره برنامه‌های افزایش صادرات گاز نیز گفت: تعهدات بین‌المللی را انجام می دهیم و اگر قراردادهای جدیدی نیز امضا شود، طبیعتا صادرات افزایش می یابد اما در حال حاضر قراردادهای جاری را انجام می‌دهیم.

مدیرعامل شرکت ملی گاز با بیان اینکه با رایزنی‌های صورت گرفته قرارداد صادرات گاز به عراق به مدت پنج سال دیگر تمدید شد، اظهار کرد: علاوه بر این با کشور ترکیه نیز مذاکراتی را برای تمدید قرارداد داریم که در همین راستا نیز کارگروهی مشترک ایجاد شده و موضوع به طور جدی پیگیری می شود.

چگینی درباره ارمنستان و پاکستان نیز تاکید کرد: ارمنستان متقاضی دریافت گاز بیشتری از ایران است که مذاکرات در این حوزه در حال انجام است، پاکستان نیز در چند ماه گذشته اعلام کرده که قصد دارد قرارداد گازی با ایران را احیا کند و مذاکراتی بین دو کشور صورت گرفته است.

مدیرکل اروپا، آمریکا و کشورهای مستقل مشترک‌المنافع (CIS) وزارت نفت با اشاره به اینکه ایران یکی از بزرگترین دارندگان ذخایر اثبات‌شده گاز جهان است، گفت: گاز طبیعی به‌عنوان یک سوخت پاک و قابل دسترس، در موازنه میان حفظ محیط‌زیست و تأمین امنیت انرژی، وزنه تعادلی قابل اتکایی است و ناترازی گاز مهم‌ترین مانع گسترش بازارهای صادراتی محسوب می‌شود.

سید مهدی سیدی در نشست تخصصی «بررسی ظرفیت‌های ایران برای تبدیل به قطب گازی با تأکید بر راهکارهای ایجاد تراز مثبت گازی»، افزود: گاز طبیعی به‌عنوان خوراک اصلی برای تولید محصولات بسیار متنوع با ارزش افزوده بالاست و اگرچه در سبد مصرف انرژی کشور، بخش عمده‌ای از گاز مصرفی در بخش حرارتی استفاده می‌شود اما بهره‌برداری از این نعمت خدادادی در سایر کشورهای دنیا در بخش حرارتی محدود است و بیشتر در سایر بخش‌ها و تبدیل به محصولات با ارزش‌ افزوده استفاده می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت پرداختن به موضوع پیش‌نیازهای لازم برای تبدیل ایران به قطب گازی منطقه، تصریح کرد: با توجه به مزیت جغرافیایی ایران و قرارگرفتن در کریدور کشورهای عمده تأمین‌کننده و مصرف‌کننده، موقعیت ایران بسیار ویژه و منحصر است.

سیدی افزود: با توجه به الزام‌های قانونی مانند برنامه هفتم توسعه، باید انتظار داشت از این پس موضوع تبدیل ایران به مرکز مبادلات (هاب) انرژی منطقه (به‌ویژه گاز طبیعی) و توسعه ظرفیت‌های صادراتی، بیشتر محور توجه قرار گیرد زیرا اگر نتوانیم نقش خود را در این راستا به‌درستی ایفا کنیم، فرصت‌های پیش رو با تحرک سایر رقبا از بین می‌رود و باقی نمی‌ماند. در چنین شرایطی هم باید هرچه سریع‌تر راهبرد و برنامه مناسب خود را اجرا کنیم.

وی با اشاره به بند «ت» ذیل ماده ۴۴ برنامه هفتم توسعه، گفت: در این بند به‌صراحت عنوان شده است که ایران باید به مرکزی برای مبادلات (هاب) انرژی منطقه تبدیل شود و به همین منظور حجم ۴۰ میلیارد مترمکعبی برای صادرات و حجم ۲۰ میلیارد مترمکعبی برای واردات گاز ایران هدف‌گذاری شده است.

منبع: ایرنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها