|
کدخبر: 326710

نگرانی جدید در بازار نفت / تولیدکنندگان نامید شدند؟

آنطور که مشخص است، نگرانی از کاهش قیمت نفت، بسیاری از تولیدکنندگان را نامید کرده و چندان به بازار آینده امیدوار نیستند.

اقتصاد نگرانی جدید در بازار نفت / تولیدکنندگان نامید شدند؟

چشم انداز آینده قیمت نفت، تصویر روشنی را برای تولیدکنندگان طلای سیاه به نمایش نمی گذارد و بیشتر تولیدکنندگان، ترس از کاهش قیمت دارند.

فصل، فصل خوبی برای بازار نفت نیست از یکسو نشانه‌های تقاضای ضعیف برای سوخت در بازار دیده می‌شود و از دیگر سو دورنمای بالا ماندن نرخ‌های بهره آمریکا برای مدت طولانی‌تر را همچنان کاهشی نشان می‌دهد. چشم‌اندازی که برای معامله‌گران نفتی دست‌کم تصویر روشنی از بازار را به نمایش نمی‌گذارد.

در حال حاضر قیمت نفت برنت حوالی ۸۲ دلار و ۵۴سنت در وست تگزاس اینترمدیت هم ۷۸‌دلار و ۷سنت در هر بشکه است. روند کاهشی قیمت نفت، به‌دنبال مذاکره مقام‌های بانک فدرال‌رزرو آمریکا درباره اینکه آیا نرخ بهره بانکی این کشور به اندازه‌ای بالاست که تورم را به ۲‌درصد بازگرداند، قیمت هر۲نوع نفت خام شاخص در معامله‌های هفته قبل یک‌دلار کاهش یافت. هرچند هر ۲ شاخص نفت اوایل هفته پیش، در پی نگرانی از ایجاد اختلال در عرضه به‌دلیل تنش‌ها بین رژیم صهیونیستی و نوار غزه افزایش یافته بود اما تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند بانک مرکزی آمریکا با حفظ نرخ خود برای مدت بیشتری سبب بالارفتن ارزش دلار شود. افزایش ارزش دلار قیمت نفت را برای سرمایه‌گذارانی که از ارزهای دیگر استفاده می‌کنند، بالا می‌برد.

تحلیلگران موسسه ای‌ان‌زد در یادداشتی اعلام کردند که همزمان با بروز نشانه‌هایی از افت تقاضا، قیمت نفت هم کاهش می‌یابد زیرا ذخایر بنزین و میعانات ایالات‌متحده یک هفته پیش از آغاز فصل بارندگی در این کشور افزایش یافته است.

تینا تِنگ، تحلیلگر مستقل بازار نفت در اوکلند آمریکا گفته است که بازارهای نفت، تاثیر درگیری در خاورمیانه را نادیده گرفته و توجه خود را به دورنمای اقتصاد جهانی، معطوف کرده‌اند. شاخص قیمت تولیدکننده چین در آوریل، رشد منفی پیدا کرد که نشان می‌دهد تقاضای تجاری در این کشور، راکد مانده است و داده‌های مذکور به آمار اقتصادی اخیر آمریکا اضافه می‌شود که کندی رشد را نشان می‌دهد.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که پالایشگاه‌ها در سراسر جهان با افت شدید سود خود برای دیزل مواجه هستند زیرا پالایشگاه‌های جدید، عرضه را افزایش داده‌اند و هوای ملایم در نیمکره‌شمالی و کندی فعالیت اقتصادی، از تقاضا برای سوخت کاسته است. با این حال، بازار با این انتظار که اوپک و متحدانش ممکن است محدودیت عرضه نفت خود را در نیمه دوم سال ۲۰۲۴ ادامه دهند، حمایت شده است.

وزیر نفت عراق، روز یکشنبه به خبرگزاری دولتی این کشور گفت: عراق به کاهش تولید داوطلبانه که مورد موافقت اوپک قرار گرفته، پایبند است و مشتاق است با کشورهای عضو این گروه برای دستیابی به ثبات بیشتر در بازارهای جهانی نفت، همکاری کند.

اظهارات وزیر نفت عراق پس از آن مطرح شد که وی روز شنبه گفته بود عراق به حد کافی، کاهش تولید داوطلبانه انجام داده و با کاهش بیشتر تولید که از سوی اوپک‌پلاس در نشست اول ژوئن پیشنهاد شود، موافقت نخواهد کرد.

تصمیم حیاتی اوپک‌پلاس

اوپک‌پلاس اوایل ماه جاری، از عراق به دلیل تولید بالاتر از سهمیه توافق شده، انتقاد کرده بود. این کشور در ۳‌ماهه اول سال ۲۰۲۴، بیش از ۶۰۲‌هزار بشکه در روز بالاتر از سهمیه خود، نفت تولید کرده است. اوپک‌پلاس اعلام کرد بغداد موافقت کرده است تولید مازاد را با کاهش بیشتر در ادامه سال، جبران کند.

تحلیلگران معتقدند اوپک‌پلاس ممکن است در صورت افزایش نیافتن تقاضای نفت، کاهش داوطلبانه روزانه ۲‌میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت خود را پس از ماه ژوئن نیز ادامه دهد هر‌چند مذاکرات رسمی اعضای این ائتلاف هنوز آغاز نشده است.

اوپک‌پلاس از اواخر سال۲۰۲۲ همزمان با افزایش تولید ایالات متحده و دیگر تولیدکنندگان غیرعضو و نگرانی درباره تقاضا به دلیل دست وپنجه نرم کردن اقتصادهای بزرگ جهان با افزایش نرخ بهره بانکی، برنامه کاهش تولید نفت خام را اجرا کرده است. نشست بعدی اعضای اوپک‌پلاس قرار است روز یکم ژوئن (۱۲ خرداد) به منظور تعیین سیاست تولید نفت در وین برگزار شود. «اوپک‌پلاس هم‌اکنون تولید خود را روزانه ۵‌میلیون و ۸۶۰‌هزار بشکه کاهش داده است. اعضای اوپک‌پلاس ۳‌میلیون و ۶۶۰‌هزار بشکه از این مقدار کاهش تولید را برعهده دارند که تا پایان سال ۲۰۲۴ ادامه خواهد داشت و ۲‌میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه از آن هم از سوی برخی اعضا به صورت داوطلبانه کاهش می‌یابد که پایان ژوئن منقضی می‌شود.

منبع: جهان صنعت

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها